7 مارس 2024- بر اساس مطالعه‌ای که در ژورنال PLoS ONE منتشر شده است، افزایش چاقی با افسردگی بیشتر و بهزیستی پایین تر مرتبط است. این مطالعه نشان داد که BMI بالاتر به طور قابل توجهی با سلامت روان بدتر، به ویژه در زنان ارتباط دارد.

سطوح بالای BMI با افزایش خطر افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات سلامت روان در میان زنان مرتبط است. عواملی مانند فشار اجتماعی، نگرانی های مربوط به تصویر بدن و تغییرات هورمونی مانند تغییرات در سطوح استروژن و لپتین، می توانند بر عملکرد انتقال دهنده های عصبی تأثیر بگذارند و تنظیم خلق و خوی ممکن است در این ارتباط نقش داشته باشد. به طور کلی، این عوامل در رابطه ی پیچیده بین BMI بالاتر و سلامت روان ضعیف در زنان نقش دارند.

یک مطالعه مقطعی با حضور 1821 مرد و زن 46 تا 73 ساله به طور تصادفی از یک مرکز مراقبت اولیه بزرگ، انجام شد. افسردگی و بهزیستی با استفاده از مقیاس 20 موردی تدوین شده توسط مرکز مطالعات اپیدمیولوژیک افسردگی (CES-D) و شاخص رفاه سازمان جهانی بهداشت پنج (WHO-5) ارزیابی گردید.

تجزیه و تحلیل رگرسیون خطی برای بررسی روابط بین نمرات سلامت روان (متغیر وابسته) و چاقی (متغیر مستقل) با استفاده از شاخص توده بدنی (BMI) و نسبت قد به دور کمر با تنظیم ویژگی‌های دموگرافیک، عوامل سبک زندگی و بیماری ها، انجام شد.

یافته های این تحقیق نشان داد که شاخص توده بدنی و نسبت قد به دور کمر با نمرات افسردگی رابطه مثبت و معنی دار، و با نمرات بهزیستی در مردان و زنان رابطه معکوس معنی داری دارد.

هنگامی که نتایج برای ابتلا به بیماریها تنظیم شد، ارتباط شاخص توده ی بدنی(β =0.743، p <.001) و نسبت قد به دور کمر(β=0.719، P <.001) با امتیازCES-D ، قابل توجه باقی ماند. در آنالیزهای طبقه بندی شده، روابط بین معیارهای چاقی و افسردگی در زنان ( βبرای BMI= 0.806، p=0.007؛ β برای نسبت قد به کمر=0.768، p=0.01) نسبت به مردان(β برای BMI= 0.573، p=0.049؛ β برای نسبت قد به کمر=0.593، p=0.044) قوی تر بود، اما هیچ تعدیل کننده ی اثری ( effect modification) شناسایی نشد.

نتایج این تحقیق نشان داد که افزایش چاقی به طور قابل توجهی با سلامت روان ضعیف تر، مستقل از عوامل سبک زندگی و شرایط بیماری مرتبط است. مداخلات هدفمند برای کاهش افسردگی باید شامل اقدامات مدیریت وزن بهتر در سطح جمعیت باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/mdtv/psychiatry/videos/elevated-bmi-is-notably-linked-to-poorer-mental-health-particularly-among-women-125511